Konsumbutikerna i Bjursås och Grycksbo vilar på en stark bas, köptroheten är stor bland alla boende och fritidshusägare i närområdet. Men lojalitet och förtroende är färskvara och måste alltid underhållas.
– Kundvänlighet är nyckeln för framtiden, säger vd:n Therése Bröderman, vi behöver ständigt utveckla oss.

Det är en fascinerande tidsresa. Bjursås Konsumentförening tillhör en av de äldsta i Sverige och såg sitt ljus redan 1915, för över hundra år sedan. Det innebär att verksamheten fungerat som ett nav och mötesplats för människor i norra Falun över flera generationer.
Den kooperativa, ekonomiska föreningen, består idag av 2 300 medlemmar, eller delägare som Therése hellre vill kalla dem.
– Föreningen har till och med den gamla återbäringen kvar, som blott en av tre föreningar i landet.
På senare år har konkurrensen i dagligvaruhandeln minskat i Bjursås och Grycksbo, då Tempo valt att stänga ner sina butiker på samma orter. Det gör att flertalet av de hushåll som finns i Bjursås-Grycksbo-Sågmyra (med totalt cirka 5 300 invånare) gör sina inköp i någon av Konsumbutikerna. En stark position som också syns i omsättningen (cirka 70 Mkr under 2017). Totalt finns 27 fast anställda i de båda butikerna, plus extrapersonal. Fördelningen är sexton anställda i Bjursås och elva i Grycksbo.

Bjursås Konsumentförening vårdar sin stolta historia, samtidigt som de har stort fokus på morgondagen. Avgörande är vad man vill göra för att utveckla sig, för att bli en stabil och stark aktör även i framtiden.
Det synes därför ha varit ett klokt val att rekrytera Therése Bröderman till daglig ledare, utifrån både bakgrund och mänskliga parametrar. I Therese har föreningen (sedan augusti 2015) fått en chef och ledare utrustad med en bred palett av erfarenheter. Hon är mån om människor, både medarbetare och kunder, samtidigt som hon brinner för affärer och utveckling.
– Det är min uppgift att se till att vi har en personal som tycker det är roligt att gå till jobbet, att bygga ett lag som trivs. Då har vi en plattform för att lyckas. Personalen och servicen ut till kunderna är det viktigaste vi har. Vi har två interna förkortningar som sammanfattar vad det handlar om. ”DLX” står för ”det lilla extra” och ”LÖN” som sammanfattar vad våra kunder ska mötas av, ett leende, ögonkontakt och nick. Det är viktigt att vi ser våra kunder när de kommer till oss och handlar, det första intrycket är så viktigt.

Stort framtidsfokus
En del investeringar har gjorts i butikverksamheterna de senaste åren. Den största var bytet av lokal i Grycksbo, då man tog över den butikslokal som Tempo lämnade. Ett strategiskt bra beslut. Butiken i Grycksbo omfattar idag 580 kvadratmeter butiksyta (i Bjursås 850).
– Helst skulle jag vilja ha butikerna intill riksvägen, det skulle ha ökat inköpen från alla förbipasserande. Det är många som inte hittar till oss idag. Det är en utmaning.
Therése funderar även en del på internethandeln.
– Idag finns ett uppbyggt system för internethandel inom Coop, men inte för oss som driver små butiker. Jag skulle så gärna vilja ta ett steg på det här området, det är allt fler som sitter hemma i soffan och beställer, för att sen hämta sina varor på exempelvis ICA Maxi inne i Falun. Rent allmänt är det så att vi har svårt att konkurrera med priset. Det är därför det är så viktigt att visa att vi bryr oss om våra kunder, och sätter dem först, i alla lägen. Vi jobbar även med att utveckla sortimentet, inte minst vad gäller lokal mat som allt fler efterfrågar.

Butikerna är aktiva på Facebook som blivit en bra gratiskanal för deras marknadsföring. Det är återkommande tävlingar som dyker upp där, samt att man erbjuder olika kampanjvaror, som även går att förbeställa på sidan.
– Allt vi gör, stort som smått är viktigt, för att bygga bra kundrelationer. Det är inte omsättningen som är det viktiga för våra butiker, det är vad som blir kvar på sista raden. Vi behöver vara duktiga på alla plan, för att utveckla och trygga vår verksamhet.

Therése är en målmedveten och ambitiös chef och ledare, med betoning på ledare. Och hennes leende och energi smittar, det märks att hon trivs med sitt jobb.
Hon uttrycker dessutom en tacksamhet över att få leva i en bygd där det finns så mycket stolthet, och där man bryr sig om varandra.
– Jag bodde i Stockholm tidigare, innan jag träffade en man från Grycksbo. Och han vägrade att flytta någon annanstans. Nu är jag glad över att få bo just här, med 15-20 minuter in till centrala Falun, väldigt nära, men ändå en bit utanför. Det är lyxigt, och så tror jag att många andra känner. Det känns väldigt bra att veta att våra butiker har en stor roll i att vardagen fungerar för människor. Utan dem skulle samhällsservicen märkbart förändras, med resultat att folk skulle flytta härifrån.