Med sammanhållning och framtidstro kan man komma långt. Utmaningen är att hitta eldsjälar som brinner för sin sak och är beredda att lägga ned tiden. I Venjan kretsar mycket kring lanthandeln, där Joel Zackrisson är motor och visionär.
– Man får en kick av att göra något bra för andra människor, säger Joel.

Venjan är den bästa och vackraste platsen på jorden, fråga lokalborna så får du besked. Här bor 350 invånare, ett antal som växer till cirka 800 under den mest intensiva sommarperioden. Glädjande för Venjan är att inflyttningen har varit positiv de senaste åren. Bidragande orsaker till detta är de speciella miljöerna, där den vackra Venjanssjön ofta hamnar i blickfånget. I Venjan finns också den viktigaste samhällsservicen på plats, och byn är också den första utanför tätorten i Mora kommun där den viktiga fibern har installerats.
– Det finns en framtidstro, och stämningen är bra, säger Joel. Dessutom har vi fungerande nätverk på många plan, där vi kan lyfta olika saker och ta nästa steg. Det är lätt att känna delaktighet om man bor i Venjan. En annan förklaring till sammanhållningen är att vi ligger en bit bort från det kommunala centret, vi behöver vara starka på egen hand.
Joel – som också är politiskt aktiv samt och engagerad idrottsledare i byn – personifierar bilden av Venjans vilja och strävan framåt. När det var tungt i butiksverksamheten för några år sedan valde han att se förbi problemen, och istället fokusera på möjligheterna. Han hittade nya, alternativa vägar, ständigt med stolt, högt huvud, för butikens skull, och samhällets. För allt sitter ihop, menar Joel.
– Butiken i Venjan är den stora mötesplatsen och har en väldigt stor betydelse på flera plan. Människor sluter upp, de förstår vårt värde för bygden. En färsk lokalekonomisk analys visar att köpkraften i Venjan är 7,5 mkr årligen. Av den summan spenderas 5,5 mkr i min butik, vilket säger en del om vilken köptrohet som finns. De som inte handlar här gör det företrädesvis i Mora där de jobbar eller har ärenden. Det är främst Willys och ICA Maxi, de stora butikerna, som är mina konkurrenter. Det är tur att vi geografiskt ligger en bit från Mora, 55 kilometer. Hade det varit två-tre mil hade det varit svårare att konkurrera. Vi har också ganska begränsat med genomfartstrafik, de som passerar är på väg till Sälen, från Vansbro-hållet, eller passerar till och från Siljansområdet. Så den lokala köptroheten är väldigt viktig.

Lagarbete – för bygdens bästa
Joel har varit i branschen sedan 2006 då han och en kollega tog över butiken i Venjan. Kollegan klev av i december 2008, så det är ganska exakt tio år som han drivit den på egen hand, tillsammans med sina anställda.
– Det har varit upp och ner, åren 2008 till 2016 var tuffa.  Jag har dock alltid försökt satsa mig ur kriser, hellre det än att minska personal, minska ytor. Allt sånt försämrar servicen och gör att kunder pratar negativt. Istället har jag målat om butiken, investerat i fastigheten, och hela tiden tänkt i termer av utveckling. Och vi lyckades vända uppåt, och har nu en uppåtgående spiral med en allt bättre omsättning. En avgörande riktningsförändring var förstås också det driftbidraget som infördes till oss lanthandlare.

Butiken i Venjan har idag 3,5 heltidsanställda, samt en utlandsfödd person via Arbetsförmedlingen på instegsjobb.
– Under de här två åren kan Amanuel lära sig yrket och språket. Kan jag anställa honom sen är det bra. Annars har han hur som helst fått en bra plattform via alla möten med kunder som sker i butiken, språket utvecklas hela tiden Jag rekommenderar fler butiker att göra likadant.

Ytterligare ett steg i utvecklingen var när hans Venjan-butik klev över och blev en del av Tempo, vilket skedde så sent som i juni 2018.
– Redan i april valde jag att hålla ett möte i byn och informera om förändringarna. Det roliga var att folk började handla mera på direkten, och så har det fortsatt. Vi ser en klar ökning, där många uppskattar vårt större och bredare sortiment. Det senaste året har omsättningen i butiken ökat med 16 procent, en siffra som jag hoppas ska vara uppe i 25 procent om två år.

Joel säger att de lokala matvaruprodukterna säljer bra, från producenter som Alsbo Ägg, Grangärde musteri, Gåfood och Rättviksbagarn.
– Och Karelius förstås, de finns i närheten, samt Siljans Chark. Lokalt fungerar bäst, året runt. Och allt hänger ihop, jag vill ju helst att kunder handlar här hos mig, geografiskt nära. Vad passar då bättre än att också lyfta produkter som kommer från vår närmiljö?

Livspussel med större mening
Det kan för en utomstående verka magstarkt att kliva in i ännu ett butiksengagemang, men det är precis vad Joel gjorde för fem år sedan. Uppe i Kläppen, knappt fem mil från Venjan, ligger nämligen en butik som är öppen i samband med den alpina vintersäsongen.
– Jag fick möjlighet att ta över butiken inför säsongen 2013–2014. Det är en Tempo-butik som ligger på campingen, vid skidanläggningen. Det är bara turistkunder där och vi omsätter fem mkr under de fem månader vi har öppet. Man kan tro att vinsten blir större där, men det är också mer fasta kostnader, som personal, vi har sex anställda.

Joel gick in i projektet i Kläppen med öppna ögon, och med ett mycket ädelt syfte.
– Jag vill göra saker som jag vet gynnar andra. Kläppen är en garant för Venjan-butikens överlevnad. Nu slipper jag få ångest om försäljningen skulle vika under en period, det finns annat som täcker upp. Det är därför vi i bolaget även tagit över städtjänster i tre kommunala fastigheter i Venjan, samt att vi har måltidsserveringen på en skola. Vi ökar lönsamheten med fler stabila ben att stå på. Och allt går in i den här butiken i Venjan, för att den ska finnas kvar.

Den stora frågan är hur Joel orkar, hur han kan få sin egen vardag att fungera, med två butiker, diverse kringtjänster, fru och barn, samt med roller som baskettränare och fritidspolitiker.
– Det är lite tajt med tiden ibland, men jag har lärt mig att släppa kontrollen, och jag har väldigt bra personal. Allt handlar om att jag tycker det är värt det, jag känner att jag kan göra skillnad, för Venjan och alla som bor här. Har man det större perspektivet så är det värt det, alla dar i veckan.

Och att det finns en framtid i lanthandeln, ja det är Joel övertygad om.
– Det finns en social aspekt som vinner över anonyma stormarknader. Bra och fungerande mötesplatser är så viktiga i dagens samhälle. Jag kan känna att det är nya vindar som blåser, det är mycket som är positivt för oss små, som kan driva personliga butiker med ett bra sortiment.

Joel har åstadkommit mycket tillsammans med alla andra driftiga personer som finns i Venjan, det är ett lagarbete som skapat vägen till framgång.
– Det roliga var att jag en gång sa till min fru att ”i Venjan vet jag inte om jag vill bo”, efter att ha vuxit upp i Hudiksvall och sen bott i Stockholm, Orsa och Gävle. Nuförtiden är jag den störste förespråkaren för allt vad Venjan är och står för. Det har varit en häftig utveckling, och det här är mitt liv.