Direkt vid riksvägen, med ett värdshus i samma byggnad, och med stora parkeringsytor och tankstation utanför. Tempo Äppelbo har funnit sin plats i världen, för både förbipasserande och bybor.
– Jag är glad att vi också bidrar till att utveckla Äppelbo som samhälle, det är viktigt för mig, säger en stolt butikschef Ronnie Eriksson.
Dörrarna glider isär automatiskt. Till vänster ligger Äppelbo Värdshus, till höger en matvaruaffär med högt i tak och med en ljus, trivsam interiör. Ronnie Eriksson möter upp leende, iklädd stilrena svarta kläder med en rosa, matchande slips. Ronnie har vigt sitt yrkesliv åt den lokala handeln, först i en ICA-nära butik på byn, och nu, sedan sju år tillbaka, i ”sin egen” Tempo-butik vid E16, pulsådern som skär rätt igenom Västerdalarna, tillika en turistled mot fjällvärlden och Sälen.
Och tänka sig, det var nära att det aldrig blivit något butiks- och restaurangbygge alls, vi återkommer till det.

Det är ”lite som hemma i vardagsrummet” på Tempo Äppelbo, där någon har puffat till kuddarna i soffan och skapat ett ombonat intryck. Det märks att butikschefen och personalen är noga med detaljer i den 630 kvadratmeter stora affärslokalen.
– Titta här, så här ska det se ut, det är viktigt att hyllan ser inbjudande ut, då handlar folk, pekar Ronnie, med riktning mot chipshyllan där påsarna placerats i snygga, rätlinjiga rader. Det är ju fredag, veckans bästa försäljningsdag för chips.

Tempo Äppelbo har många trogna kunder bland de 450-460 hushållen i samhället, trots ett konkurrensläge som är tufft med sex butiker inom tre mils avstånd, tre stycken i Malung, två i Vansbro och en i Dala-Järna.
– Många pendlar till sina jobb också, det vill till att vi är attraktiva för att behålla våra kunder. Även om vi hela tiden har ett flöde av kunder via riksvägen är de som bor i Äppelbo med omnejd viktigast. Det går inte alltid att vara bäst i pris, det gäller att göra något mer som utmärker. En sak kan vara att erbjuda bra lokal mat, som kött från Siljans Chark och Karelius, eller grönsaker efter säsong. Och vi försöker hela tiden uppdatera vårt sortiment så att kunderna ser att det händer saker. Självklart har vi också extrapriser och olika erbjudanden.
Och det är inte bara butiken som är Ronnies ansvarsområde, även tankstationen (Din-X) utanför ska se snygg och proper ut. Återigen, det är de små detaljerna som är viktiga.

Butiken sysselsätter ett tiotal personer från och till, ungdomar under helgerna inräknat. Kärntruppen består av Emil, Pernilla, Sofia och Barbro, fyra medarbetare som trivs med sitt arbete.
Ronnie och hans kollegor är frekventa med att kommunicera med sina kunder via sociala medier, hemsidan tempoappelbo.se samt genom traditionella annonsblad.
– Vi gör vad vi kan för att synas i bruset.

En dröm blev verklighet
Nu tillbaka ett femtontal år i tiden, då Ronnie var butikschef i den ICA-Nära butik som fanns i samhället. Han funderade: ”Tänk om man kunde bygga en butik vid riksvägen istället, med matställe och bensinmack, för att fånga upp turister och allmänhet. En sådan utveckling hade varit väldigt bra för hela Äppelbo”. Han försökte få ICA att nappa på idén, men intresset fanns inte.
Idén förankrades istället hos Per-Erik Andersson, känd entreprenör på orten, och med stora framgångar inom trävaruindustrin, bland annat i Sveden Trä (även utsedd till årets företagare i Sverige 2011 av Företagarna).
– Det visade sig att Per-Erik tyckte det var en jättebra idé. Med hjälp av honom kunde vi förverkliga de här verksamheterna vid riksvägen. Vi kunde inviga verksamheten den 3 mars 2011. Så här i efterhand kan jag konstatera att den har betytt oerhört mycket för Äppelbos utveckling, på flera plan.

Det här med att ge tillbaka till Äppelbo är viktigt för Ronnie, han vill göra gemensam sak med sin hembygd. Det ger hans arbete en extra dimension, bränsle att hela tiden göra sitt jobb i butiken så bra som möjligt.
– Visst händer det att jag får en klapp på axeln ibland, och det känns bra.

Den årliga omsättningen i butiken är cirka 12 Mkr, en siffra som Ronnie är rätt så nöjd med.
– Vi ökar lite enligt index varje år, det ser bra ut. Nu har vi kunnat betala av alla lån och det är tid för att investera. Vi pratar om att göra om i butiken så den blir ännu fräschare, med bättre flöden som stärker olika varuplaceringar. Vi vill även ha blommor närmare entrén och baka mer bröd i butiken. Allt sammantaget tror vi kommer att väcka köpsignaler. Vi funderar även på att sätta in mer energibesparande LED-belysning. Vi är idag ett ombud för ATG, Svenska Spel samt DHL och Schenker. Nu skulle jag vilja bli ombud för Postnord också. De har en annan plats i Äppelbo idag, men det hade varit betydligt bättre tillgänglighet i våra lokaler. I min vision ligger alltid viljan att göra något för byn, och mina barn. Kanske kan jag lämna över till dem en vacker dag, om jag inte avskräckt dem. Jag tycker nog att det är en bra balans just nu, där jag kan vara ledig mer än tidigare, och hinna med familjen. Det beror inte minst på mina fina kollegor i butiken. Vi har en bra arbetsplats, som vi är stolta över.

Alla vägar bär till Äppelbo, åtminstone om Ronnie Eriksson får som han vill.
Här tillsammans med tre glada medarbetare, Emil Persson, Pernilla Hermansson och Barbro Persson.